Na jeseň by sa mali cyklisti dočkať nového premostenia cez rieku Moravu.
Text: Marián Kasala
Ilustrácia: www.trnava-vuc.sk
Vďaka projektu s názvom Lávka cez rieku Moravu vrátane prístupovej komunikácie v archeologickom parku Mikulčice – Kopčany by malo vzniknúť pre cyklistov i peších prepojenie oboch týchto lokalít. Lávka má mať dĺžku 143 metrov a na slovenskej strane by mala nadväzovať na 2 km novej infraštruktúry pre cyklistov a chodcov. Lávka prepojí archeoparky v Kopčanoch a Mikulčiciach, čo prinesie na slovenskú stranu výrazne viac návštevníkov. Priemerný ročný počet návštevníkov archeoparku v Mikulčiciach je 50-tisíc návštevníkov ročne, zatiaľ čo lokalitu v Kopčanoch navštívi zruba 5.000 návštevníkov. Vzhľadom na to, že lokality sú od seba vzdialené 5 kilometrov, môžeme predpokladať, že bicykel tu bude veľmi využívaný dopravný prostriedok.
Zaujímavosťou je, že nejde o prvé prepojenie brehov Moravy v týchto miestach. Archeológovia totiž v lokalite našli pozostatky pilierov zo zhruba 9. storočia.
Lávka sa buduje na tomto mieste:
https://sk.mapy.cz/s/3u9JJ
Podrobnejšie informácie o projekte je možné nájsť na:
https://www.trnava-vuc.sk/aktuality/lavka-cez-moravu-spoji-oba-brehy-rieky-hotova-bude-na-jesen/
https://www.trnava-vuc.sk/aktuality/-prace-na-lavke-mikulcice-kopcany-v-plnom-prude/
Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska.
Je tu niekto z Trnavy VUC kto môže napísať šírku lávky?
Našiel som nejakú základnú projektovú dokumentáciu:
https://zakazky.krajbezkorupce.cz/contract_display_12983.html
a ešte aj technickú štúdiu (pezentovaná v roku 2015, slide č. 12):
https://spa2014.kr-jihomoravsky.cz/Uploads/3134-7-Lavka_pres_reku_Moravuppt.aspx
V oboch je šírka priechodzieho priestoru lávky 3,5 m.
Podľa môjho laického názoru je 3,5 m pre takúto lávku dostatočných, tie intenzity nebudú nijako vysoké (určite budú o kusisko nižšie ako napríklad na Cyklomoste Slobody). Závisí samozrejme aj od toho, ako to bude riešené - či tam chcú narvať dedikované pruhy alebo to bude zmiešaná “premávka”.
Šírka príjazdových cyklotrás - je 3 m + 0,5 m štrkové krajnice.
Pokiaľ viem, tak je to dimenzované tak, aby tadiaľ prešli vozidlá záchranných zložiek. A to aj vrátane nájazdov a prístupových ciest. Takisto si myslím, že je to dostatočné vzhľadom na lokalitu a využitie.
Už osadili konštrukciu:
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/most-jerab-stavba-reka-morava-mikulcice-slovensko-kopcany.A190725_161619_brno-zpravy_mos1