Peter Klučka je ako národný cyklo koordinátor výborný manažér a Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR SR) sa môže tešiť z takéhoto dobrého zamestnanca, ktorý dokáže takmer zadarmo zorganizovať národnú súťaž. V 136 mestách, v každom kraji našej krajiny a minúť pri tom len hodnotu 929 tričiek. Presne taký počet dalo MDVRR SR vyrobiť pre účastníkov súťaže Na bicykli do práce 2014.
Táto tímová súťaž prebieha v Európe niekoľko rokov, na Slovensku aktívne posledné tri roky, v mestách ako Banská Bystrica, Prešov či Žilina. Všade slúži ako podporná kampaň pre zlepšenie stavu ovzdušia v mestách prostredníctvom zvýšenia cyklistickej dopravy. Kampane sa pripravujú so značným predstihom a keďže sa to volá súťaž, víťaz, alebo účastník vždy niečo vyhrá, alebo dostane.
Napríklad v Belgicku či Francúzsku dostáva každý zamestnanec, ktorý jazdí na bicykli do práce dotáciu 0,2 Euro za prejdený kilometer. V Holandsku a Taliansku sa dotujú nákupy zamestnaneckých bicyklov, v Rakúsku poskytujú dotáciu na elektrobicykle. U nás štát vyhlásil súťaž a nedokázal ani zabezpečiť, aby každý účastník dostal tričko.
Zaujímavá mohla byť úvaha, ktorá viedla zadávateľa zákazky – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja , prečo dali vyrobiť práve takýto nízky počet kusov propagačných tričiek pre účastníkov národnej súťaže. Možno rátali s menšou účasťou, keďže podujatie bolo vyhlásené na rýchlo, nebolo pripravené a prediskutované so zástupcami miest, nebola premyslená kampaň, očakávané výsledky a ani ich dopad. Vraj to bude do budúcna lepšie a tiež to chce čas. A pozrime sa na výsledok 1510 účastníkov z 30 miest. Vlastne to je úspech – očakávanie bolo ďaleko prekročené, o čom svedčí aj spomínaný počet objednaných tričiek. Je už na mestách samotných, ako si prerozdelia tieto „darčeky“ – komu ich pridelia a komu nie. Však oni si už nejaký spravodlivý kľúč nájdu.
Mestá sú šikovné a poradia si, ako to už býva zvykom samé. Vynašli sa už vtedy, keď im bola doručená výzva na zapojenie sa do súťaže a preposlané metodické organizačné pokyny. Mimochodom celé prevzaté od mimovládnej organizácie.
Čo však oddeľuje túto súťaž od tých v skákaní vo vreci ? Za skákanie vo vreci sme každý dostali aspoň diplom ….. Ale aby sme neboli taký egoistický. V celej kampani sa nikde neobjavuje jej cieľ. Ako prispeje táto kampaň ku zlepšeniu bicyklovej dopravy v mestách ? Aký bude mať dopad na ľudí, ktorí sa chcú bezpečne pohybovať po meste na bicykli ? Ako sa vyhodnotia náklady ? Ako prispeje kampaň ku lepšiemu ovzdušiu ? O tom sa už veľa nepíše. Vraj to chce čas…
„Dál se háže kamením a píská“.
Celá súťaž Na bicykli do práce 2014 sa javí ako nepripravená a neprofesionálne zvládnutá kampaň MDVRR SR, ktorá bola vyhlásená za jednoduchým účelom – splnenie plánu. V tomto prípade si odškrtnúť zorganizovanie celoslovenskej súťaže Do práce na bicykli, ako súčasť implementácie Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky.
Jediný viditeľný cieľ je realizácia kampane s čo najnižším finančným nákladom, ale za to s pompéznym mediálnym výstupom o fantastickom počte zapojených miest a súťažiacich.
Nie je to až taká ťažká robota. Najprv treba vytiahnuť know-how od mimovládnych organizácií. To je zadarmo a hodí sa, lebo mimovládky robia kampane nízko nákladovo a svojpomocne , čo by mohlo platiť aj na mestských úradníkov, ktorí to tak či onak dostanú príkazom „zhora“ ku svojej agende.
Potom stačí napísať list mestám, aby sa zapojili do súťaže. Keďže mestá nevedia o čo ide, tak sa prihlásia. Veď ide o dobrú vec a list je s hlavičkou významného ministerstva. Keď zistia, aká to je robota, je už neskoro a tak začína nedobrovoľná dobrovoľnícka činnosť mestských úradníkov, ktorý prácne zapisujú čiastkové údaje do tabuliek, zabezpečujú propagáciu, lepia plagáty, píšu správy, zháňajú ceny pre súťažiacich, lebo veď je to súťaž a chystajú celomestské vyhodnotenie.
Ministerstvo zatiaľ nemusí robiť nič, je vhodný čas na dovolenku, pretože je to tak dobre zorganizované, že robota sa robí sama. Na záver stačí pozbierať výsledky od miest a pred médiami ich slávnostne prezentovať , ako výsledky úspešnej národnej kampane Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Za túto príkladnú činnosť treba mestá nejako odmeniť. Preto MDVRR SR zvolá všetkých miestnych koordinátorov súťaže na slávnostné vyhodnotenie súťaže do Bratislavy. Opäť veľmi pohodlné a zadarmo. V e-mailovej pozvánke stojí, že platí pre dve osoby a koordinátor „môže“ pozvať aj zástupcu vedenia mesta. To všetko pre to, aby si vypočuli, že sú obrovským prínosom pre spoločnosť, veď morálne ocenenie je viac, ako čo koľvek iné . Tí najaktívnejší si možno domov odnesú, ako pozornosť aj nejakú vkusnú reflexnú pásku, alebo blikačku , možno aj fľašu na bicykel. Je možné, že sa im po dlhej ceste, však z Košíc, Prešova, Moldavy nad Bodvou,…je to naozaj diaľka, ujde aj pohár minerálky, prípadne nejaký obložený chlebík, toto ale v pozvánke uvedené nie je.
Toto je reálne popísaný priebeh časti implementácie Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky“, ktorú schválila vláda SR 7.mája 2013. Ak sa dočítate niečo iné, nie je to pravda. Celú organizáciu a náklady mali na pleciach mestá. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja neurobilo NIČ.
Vlastne pardón – dali vyrobiť 929 tričiek a poskytovali rozhovory pre médiá.
Viera Štupáková, Prešov
PS Aj nás zaujíma, čo konkrétne urobilo MDVRR SR pre národnú kampaň a súťaž „Na bicykli do práce“. Koľko článkov bolo zo strany MDVRR SR uverejnených, kde sa poďakovalo zapojeným mestám. Chceme vidieť kompletný prehľad mediálnych výstupov s tým, že budú odlíšené články publikované na regionálnej úrovni. Chceme vedieť, koľko peňazí táto „národná kampaň“ MDVRR SR stála? Keďže sa jedná o súťaž – čo vyhrá najaktívnejšie mesto či jednotlivec?
Pýtam sa, lebo odpovede na tieto jednoduché otázky nie sú automatické a ani bežne dostupné. Linka ku cyklo problematike na stránke MDVRR SR je na informácie veľmi skromná. Minimalistické sú aj správy o cieľoch či priebehu samotnej kampane „Na bicykli do práce“ zo strany vyhlasovateľa súťaže. A tak len konštatujem, že skutočne seriózny záujem nie je naplnený ani v obligátnych slovách, nieto ešte v skutkoch.
Tabuľka zapojených miest, súťažiacich a tričiek
Do práce na bicykli 2014 rozdeľovník tričká | |||
Názov mesta | Počet zapojených tímov | Spolu počet súťažiacich | pridelené tričká |
Košice | 27 | 88 | 41 |
Krupina | 1 | 2 | 2 |
Bánovce nad Bebravou | 6 | 17 | 17 |
Banská Bystrica | 59 | 181 | 181 |
Stupava | 1 | 4 | 4 |
Lučenec | 12 | 39 | 39 |
Martin | 51 | 174 | 10 |
Nitra | 4 | 13 | 13 |
Prešov | 22 | 67 | 30 |
Spišská Nová Ves | 5 | 11 | 11 |
Dolný Kubín | 10 | 30 | 30 |
Poprad | 7 | 21 | 21 |
Piešťany | 37 | 137 | 90 |
Liptovsky Mikuláš | 4 | 14 | 14 |
Trenčín | 23 | 79 | 50 |
Rajecké Teplice | 3 | 9 | 9 |
Moldava nad Bodvou | 3 | 9 | 9 |
Žilina | 7 | 23 | 23 |
Trnava | 16 | 46 | 39 |
Bratislava | 102 | 310 | 60 |
Modra | 6 | 16 | 16 |
Bardejov | 1 | 3 | 3 |
Šamorín | 12 | 40 | 40 |
Nová Baňa | 9 | 28 | 28 |
Senec | 11 | 38 | 38 |
Zvolen | 4 | 15 | 15 |
Levice | 17 | 56 | 56 |
Veľký Šariš | 1 | 3 | 3 |
Stará Ľubovňa | 12 | 33 | 33 |
Vysoké Tatry | 1 | 4 | 4 |
Sumár: | 474 | 1510 | 929 |
Výstižný komentár. Myšlienka a vízia súťaže dobrá, ale ministerstvo s národným koordinátorom má iné úlohy, než vyhlasovať takéto alibistické súťaže. To je parketa pre občianske združenia. Ministerstvo má v rámci svojich kompetencií pripravovať najmä to, kde nie je zastupiteľné: legislatívne a realizačné podmienky pre bezpečnú a atraktívnu cyklistickú dopravu. Až sa preukáže takýmito výstupmi, zriadenie funkcie národného cyklokoordinátora nebolo zbytočné.