Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska.
Autor neovláda nemčinu a keďže článok je zostavený podľa nemeckých podkladov iba s použitím prekladača Google, vyhradzuje si právo na chyby z prekladu. Akékoľvek upresnenia alebo opravy sú vítané.
Na Valentína 14. februára 2020 schválil nemecký parlament novelu zákona o cestnej premávke, ktorá zásadným spôsobom zlepší situáciu ľudí, využívajúcich v Nemecku pre dopravu bicykel. Iniciátorom novely bol federálny minister dopravy Andreas Scheurer, ktorý o svojej pozícii hovorí: “Som ministrom dopravy a preto som aj ministrom bicyklovania”.
Medzi prijatými zmenami sú:
Minimálna vzdialenosť auta od bicyckla pri predbiehaní
Prijatie toho ustanovenia je zásadnou zmenou z hľadiska bezpečnosti cyklistickej dopravy a predstavuje veľmi jasný signál. že nemecká vláda to s cyklistickou dopravou myslí naozaj vážne. Minimálna vzdialenosť bola stanovená na 1,5 m v obci a 2 m a mimo obce a platí aj pre obiehanie chodcov.
Odbočovanie vpravo na križovatkách
Zelená šípka pre odbočovanie vpravo odteraz platí aj pre cyklistov priamo v jazdnom pruhu, teda nemusia byť v cyklopruhu alebo na samostatnej cyklocestičke. (nie som si istý prekladom, originál je: “… die bestehende Grünpfeilregelung auch auf Radfahrer ausgedehnt, die aus einem Radfahrstreifen oder baulich angelegten Radweg heraus rechts abbiegen wollen.”)
Zároveň sa ako nová značka zavádza aj špeciálna zelená šipka pre cyklistov.
Cyklistické zóny
Môžu sa zriaďovať tam, kde sú bicykle dominantným spôsobom dopravy. Ide o sieť cyklistických ulíc (tie už v nemeckej legislatíve existujú), v ktorých sú prioritizovaní cyklisti: môžu používať celú šírku ulice, vodiči iných vozidiel nesmú cyklistov ohroziť ani obmedziť, maximána rýchlosť je 30 km/h a môže byť určená aj nižšie. Iné vozidlá ako bicykle môže vôjsť do ulice/zóny iba ak im to umožňuje dopravné značenie formou dodatkovej tabuľky pod značku cyklistickej lice/zóny.
Zákaz zastavenia v ochranných pruhoch pre cyklistov
Zatiaľ čo doteraz bolo možné vodičom motorových vozidiel v ochranných oruhoch pre cyklistov zastaviť na najviac tri minúty, po novom tu už platí úplny zákaz zastavenia. Zároveň sa zvyšujú pokuty za porušenie tohto ustanovenia na minimálne 100 € (z doterajších 15 €, pričom táto nová výška pokuty platí aj pre nelegálne parkovanie na chodníkoch a cyklistických cestičkách)
Obmedzenie rýchlosti pre vozidlá nad 3,5 t, odbočujúce vpravo
Môžu odbočovať vpravo maximálne rýchlosťou chodca , t.j. 7-11 km/h.
Zvýšenie vzdialenosti zákazu parkovania pred križovatkou
Zvyšuje sa vzdialenosť zákazu parkovania na vozovke pred križovatkou, ak je jej súčasťou cyklistický pruh či cestička na 8 m, aby sa zlepšil výhľad vodičov a cyklistov, vchádzajúcich do križovatky.
Symbol pre cargo-bicykle
Bude sa používať najmä pre označenie parkovacích miest pre nákladné bicykle.
Dopravná značka pre cyklodiaľnice
Bude sa používať pre označenie cyklotrás typu “Radschnellweg”.
Dopravná značka pre zákaz predbiehania bicyklov
Presnejšie ide o zákaz predbiehania jednostopých vozidiel (bicykle, motorky) dvojstopými vozidlami.
Dopravná značka “žraločie zuby”
Ide o explicitné zavedenie tejto značky.
Ďalšie novinky pre udržateľnú mobilitu
Okrem noviniek pre cyklistov sa zavádzajú aj nové veci, podporujúce udržateľnú mobilitu, ako je napríkald zvýhodnenie parkovania pre zdieľanie autá a aj nové doplnkové tabuľky pre ne, sprísnenie pokút a trestov pre nelegálne parkovanie v rôznych situáciách či pre prevádzku vozidiel, prekračujúcich normy hlušnosti a dymivosti.
Niektoré nové symboly (zľava vozidlá s viacerými pasažiermi, zdieľané autá, elektrické kolobežky):
Parlament neprijal navrhované povolenie jazdy dvoch cyklistov vedľa seba.
Tak na uvod, Bundesrat nie je parlament a StVO nie je zakon
Z akeho zdroja to je? Pretoze na oficialnom webe Bundesratu je zatial iba info, ze to sice schvalili, ale s vyse 40 zmenami (pricom k povodne predlozenemu navrhu bolo 78 pripomienok).
Sorry, až teraz som našiel túto reakciu…
Už si to presne nepamätám, ale podľa histórie môjho prehliadača sú to články:
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K/stvo-novelle-bundesrat.html
http://www.vzkat.de/2020/StVO-2020/StVO-2020.htm