Ktorý spôsob vozenia detí na bicykli je najbezpečnejší? – výsledky testov ADAC.

Nemecký ADAC urobil pred časom test na otestovanie bezpečnosti prepravy detí na bicykli. V súčasnosti máme totižto viacero možností, či už detská sedačka, nákladný bicykel alebo príves za bicykel, prípadne ťažné zariadenie na ťahanie detského bicykla.

Trend je jasný, ľudia začali používať bicykle viac a to nielen kvôli korona kríze.  Najmä v preplnených mestách môžu bicykle ukázať svoje výhody. A tak čoraz viac malých detí prepravuje z A do B dvojkolesové vozidlo namiesto auta .

Preprava detí: tieto možnosti sú k dispozícii

Okrem známeho prívesu na bicykle sú čoraz častejšie k videniu aj jednostopové alebo viacstopové nákladné bicykle .  Na Slovensku je ich síce pomenej, ale pomaličky pribúdajú. Variantom toho je „ batôžkár, tzv. Backpacker “, teda bicykel s predĺženým nosičom, na ktorý možno nainštalovať až dve detské sedačky.  S „ prívesom “ možno jedno dieťa ťahať za sebou na vlastnom bicykli, ďalšie možno vziať so sebou na bicykli pre dospelých v detskej sedačke.

ADAC sa zameral na ovládanie, komfort, jazdné správanie a bezpečnosť rôznych systémov. Výsledok: Neexistuje jediný výnimočný systém, ktorý by sa odporúčal každému. Skôr má každá svoje výhody, ale aj nevýhody. Stále je čo doháňať, najmä pokiaľ ide o bezpečnosť.

Ako bezpečné sú nákladné bicykle, cyklosedačky a podobne?

Náraz pri rýchlosti 30 km/h: Nákladný bicykel sa prevráti a nasunie © ADAC/Uwe Rattay

Tento hororový scenár si samozrejme nechceme predstaviť v reálnom živote: Auto sa zrazí s bicyklom, na ktorom sa prevážajú deti. Aké bezpečné je potom sedieť vo vyšetrovaných vozidlách? ADAC preto vo svojej havarijnej hale znovu vytvoril nehodu, ktorá sa môže stať v meste. Auto narazí do piatich rôznych dopravných systémov rýchlosťou 30 km/h a pod uhlom 45 stupňov. Na bicykloch sa použila figurína dospelých a dve detské figuríny.

Výsledok: dva systémy s prepravným boxom (nákladný bicykel „Long John“ a trojkolesový nákladný bicykel) sa v dôsledku nárazu prevrátili na bok a vďaka hladkému povrchu prepravných boxov sa výrazne posunuli ďalej než systémy bez prepravného boxu. To by v najhoršom prípade znamenal riziko odhodenia dieťaťa pod kolesá protiidúcich vozidiel.

Čo je tiež veľmi otázne je riešenie cargobicykla „Long John“, ktorý má sklopnú lavicu, ku ktorej je pripevnený aj pás a zádržný systém. Problém je to, že sila nárazu ho vytrhne z ukotvenia! Pretože potom pásy už nie sú napnuté, stráca sa obmedzujúci účinok a figuríny po nárazovej skúške vypadnú z prepravného boxu. Zadržiavacie systémy by sa preto mali zlepšiť.

Zvýšená poloha sedenia batôžkára je pri tomto náraze výhodná © ADAC/Uwe Rattay

Aj keď zrážka s autom pre cyklistu nikdy neskončí dobre, príves za bicykle a nákladný bicykel „Backpacker“ s vysokou polohou sedenia pre deti, ktoré sú umiestnené aj v detských sedačkách, majú oproti ostatným systémom výhody. 

Problematické je aj ťahanie detského bicykla. Tu totiž systém neponúka žiadnu dodatočnú ochranu pre dieťa na vlastnom bicykli: boky a nohy sú zasiahnuté priamo pri náraze, figurína narazí hlavou na asfalt a nechránená kĺže.

Dôležité: V každom prípade by deti mali určite nosiť prilbu!

Ovládateľnosť a jazdné vlastnosti

Pri Long John brzdová páčka na riadidlách počas jazdy koliduje s hlavami pasažierov © ADAC/Uwe Rattay

Výsledky sú veľmi rozdielne nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj v ostatných hodnotených kategóriách. Nákladné bicykle sú všetky dosť objemné a dajú sa prepravovať len s ťažkosťami a veľkými vozidlami – takže brať ich so sebou na rodinnú dovolenku je zvyčajne ploché. Navyše trojkolesový nákladný bicykel, vyžaduje veľkú odkladaciu plochu, keď sa nepoužíva. Príves a skladací príves na bicykel si naopak nájdu miesto skôr v pivnici alebo garáži.

Veľké rozdiely sú aj v jazdnom správaní. Nákladný bicykel „Backpacker“, príves za bicykel a systém prívesu sa dajú premiestňovať veľmi konvenčným spôsobom a iba s množstvom batožiny alebo dvoma deťmi na veľkom nosiči batožiny sa pri jazde prejaví vysoké ťažisko a stane sa trochu kolísavý. Problémom je aj to, že brzdová páčka na riadidlách prichádza v zákrutách do kontaktu s hlavami pasažierov na bicykli „Long John“.

Ďalšie dva nákladné bicykle, ako aj prívesný vozík musia kvôli svojej šírke bojovať so svojimi veľkými rozmermi na cyklotrase, s pätníkmi a na cestách s množstvom chodcov. Citeľné je tu najmä dosť pomalé ovládanie trojkolesového nákladného bicykla , rovnako ako jednostopový „Long John“, ktorý sa v nízkych rýchlostiach ukazuje ako trochu kolísavý.

Pri všetkých systémoch však potrebujete určitý čas, aby ste si na ne zvykli , aby ste boli na cestách s deťmi na palube v bezpečí. Nákladný bicykel „Backpacker“ a príves za bicykel sú najpresvedčivejšie z hľadiska ovládateľnosti a jazdného správania.

Ktorý systém ponúka najväčší komfort?

Odpružený príves na bicykel ponúka maximálny komfort © ADAC/Uwe Rattay

Ak deti cítia každý kamienok a sú iba otrasené, rýchlo stratia záujem o vozenie sa na bicykli. ADAC sa preto pozrel aj na jazdný komfort systémov. Ako sa správajú na prahu, na dlažobných kockách alebo pri jazde z vysokého obrubníka? Tu sa jednostopový nákladný bicykel „Long John“ ukázal ako obzvlášť pohodlný systém pri prejazde prahu a dlažobných kociek, ako aj trojkolesový nákladný bicykel pri prejazde obrubníka . Nákladný bicykel „ Backpacker“ bol naopak sklamaním a dokázal držať krok len pri prekročení prahu.

Celkovo boli pružinový príves na bicykel a nákladný bicykel „Long John“ najpresvedčivejšie zo všetkých systémov, hoci oba v teste na chodníku oslabli. Markantné boli najmä rozdiely medzi odpruženými a neodpruženými prívesnými vozíkmi za bicykel. S pružinovým systémom sa podarilo znížiť namáhanie detí pri jazde cez prekážky až o 50 percent. Príplatok za príves s odpružením sa teda oplatí.

Žiaľ, záložný systém nebolo možné otestovať z dôvodu nedostatku montážnych možností pre rozsiahle meracie vybavenie.

Video testov si môžete pozrieť tu:

Aký systém je pre mňa vhodný?

Kupujúci detského prepravného systému s bicyklom musí mať vopred jasno v tom, čo s ním chce robiť. Má zaberať málo miesta, používať len príležitostne alebo denne, treba okrem detí prevážať aj iné každodenné veci, treba si systém vziať aj na dovolenku či dokonca nahradiť auto? A v neposlednom rade hrá veľkú rolu aj cena, pretože tá sa pohybuje od približne 250 eur do 2200 eur za systémy vybrané ADACom bez elektrického pohonu.

  • Ak chcete pre svoje deti vysokú úroveň bezpečnosti, ako aj dobré jazdné vlastnosti a ľahkú ovládateľnosť, vyberiete si nosič
  • Ak chcete dobrú bezpečnosť, flexibilitu a vysoký komfort, môžete použiť pružinový príves na bicykel
  • Ak chcete výmenu auta, jazdíte na dlhšie vzdialenosti a prepravujete nákupy, môžete použiť jednostopový nákladný bicykel Long John
  • Ak chcete vymeniť auto a jazdiť na krátke vzdialenosti s mnohými zastávkami a nákupmi dopravy, môžete použiť trojkolesový nákladný bicykel
  • Ak zvyčajne prepravujete len jedno dieťa a druhé dieťa beriete so sebou len občas a na obmedzený čas (napr. na horu), príves je pre vás tou správnou voľbou

Tipy ADAC

Pred kúpou si vždy urobte skúšobnú jazdu , pretože jazdné vlastnosti sa môžu v porovnaní s bežným bicyklom líšiť. Existujúce zádržné zariadenia musia deťom tesne priliehať a nesmú sa šmýkať cez ramená. Je to nevyhnutné, aby zadržiavacie systémy mohli plniť aj svoju ochrannú funkciu.

Zvolený tlak vzduchu hrá hlavnú úlohu v komforte jazdy. Nápovedu získate pri pohľade na bok kolesa. Tam je uvedený rozsah tlaku pre príslušnú pneumatiku. Dobrým usmernením je vybrať si priemer medzi minimom a maximom. Ak je nainštalovaná iba drevená lavica, dodatočný podsedák môže zvýšiť pohodlie pre deti.

ADAC odporúča, že vodiči a spolujazdci by mali vždy jazdiť len s dobre padnúcou a vhodnou prilbou , môže to výrazne znížiť riziko zranenia.

Originál článku aj s grafickým hodnotením (po nemecky):

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zweirad/fahrrad-ebike-pedelec/tests/kindertransport-fahrrad-systemvergleich/

autor: Jochen Wieler

Poznámka cyklodopravy.sk

My samozrejme veríme, že motoristi budú k cyklistom, ktorí vezú deti na bicykloch ohľaduplní.

A ako vozíte na bicykli svoje deti vy?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Zadajte číslo podľa rovnice(chránime sa pred spam robotmi) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.