Partnership for Active Travel and Health/Partnerstvo pre aktívne cestovanie a zdravie (PATH) pripravilo otvorený list účastníkom klimatickej konferencie COP28. Spolu s viacerými podpísanými organizáciami vyzývajú sekretariát UNFCCC (Sekretariát OSN, ktorý má na starosti Rámcový dohovor OSN o zmene klímy), vlády a vyjednávačov klimatickej konferencie COP28, aby dali väčšiu prioritu a investovali do chôdze a cyklistiky s cieľom výrazne urýchliť pokrok pri dosahovaní klimatických cieľov a zlepšiť životy ľudí. .
Pre dekarbonizáciu dopravy a dosiahnutie Parížskej dohody o zmene klímy je nevyhnutné, aby viac ľudí mohlo bezpečne chodiť pešo a jazdiť na bicykli. Ako ukazuje výskum PATH , potenciál na nahradenie ciest motorovým vozidlom chôdzou a bicyklom je obrovský a máme ho na dosah. Aktívnej doprave však stále chýba priorita v UNFCCC a širšej klimatickej agende a v záväzkoch v rámci tzv. národne stanovených príspevkov krajín (NDC-Nationally Determined Contribution).
Hoci najnovší výskum PATH o národných politických rámcoch ukazuje rastúcu dynamiku chôdze a cyklistiky, pričom dve tretiny krajín UNFCCC majú zavedený nejaký druh aktívnej cestovnej politiky, bližšia analýza odhaľuje, že takmer všade je potrebných oveľa viac ambícií, opatrení a investícií, aby bolo možné efektívne odomknúť obrovský potenciál chôdze a bicyklovania na urýchlenie znižovania emisií z dopravy, znečistenia ovzdušia, dopravných zápch a nehôd na cestách a zároveň zabezpečiť lepšie verejné zdravie, silnejšie ekonomiky a spravodlivejšie spoločnosti.
PATH nalieha na UNFCCC, aby pri rokovaniach o klíme kládli vyššiu prioritu na chôdzu a cyklistiku , a nalieha na krajiny UNFCCC, aby rozvíjali svoje národné politiky a NDC so spoločnou víziou: povzbudzovať a umožniť ľuďom bezpečnú, dostupnú, pohodlnú a príjemnú chôdzu a cyklistické skúsenosti s cieľom zmierniť zmenu klímy, podporiť verejnú dopravu, znížiť emisie, prospieť verejnému zdraviu a vytvoriť živé a inkluzívne spoločnosti.
Umožniť viacerým ľuďom bezpečne chodiť pešo a jazdiť na bicykli je rýchly, cenovo dostupný a spoľahlivý spôsob, ako pomôcť znížiť emisie z dopravy až o 50 %, keď sa do národných politík prijmú tieto kľúčové opatrenia a zakotvia sa v ich NDC:
- Infraštruktúra – aby bola chôdza a bicyklovanie bezpečné, dostupné a ľahko realizovateľné.
- Kampane – na podporu posunu v pohybových návykoch ľudí.
- Územné plánovanie – zabezpečiť blízkosť a kvalitu dostupnosti každodenných služieb pešo a na bicykli.
- Integrácia s verejnou dopravou – na podporu udržateľnej mobility na dlhšie cesty.
- Budovanie kapacít – umožniť úspešné poskytovanie efektívnych stratégií chôdze a bicyklovania, ktoré majú merateľný vplyv.
Spoločnosť PATH vytvorila šablónu politiky aktívnej mobility s cieľom pomôcť vládam pri vytváraní efektívnejších národných politík v oblasti chôdze a cyklistiky, čo sa odráža v ich aktualizovaných NDC pred termínom v roku 2025. Krajiny sa tiež vyzývajú, aby použili šablónu pri hodnotení svojho pokroku v globálnom hodnotení COP28 pri plnení cieľov Parížskej dohody, identifikácii nedostatkov, posilňovaní svojich záväzkov a prijímaní rozhodnejších opatrení.
Sme presvedčení, že umiestnenie chôdze a cyklistiky do centra politík a záväzkov na riešenie klimatických zmien je rýchly spôsob, ako dosiahnuť naliehavé klimatické ciele. PATH a jej podporovatelia sú pripravení podporiť zmluvné strany UNFCCC v tomto procese.
Pozn. redakcie: Budeme dúfať, že to jednotlivé vlády zoberú vážne, vrátane tej našej.
Čo je PATH?
(Partnership for Active Travel and Health/Partnerstvo pre aktívne cestovanie a zdravie) je je koalícia, ktorá vyzýva vlády a mestá, aby sa skutočne zaviazali k chôdzi a cyklistike ako kľúčovému riešeniu problémov v oblasti klímy, zdravia a spravodlivosti, ktorým spoločnosť v súčasnosti čelí
Podpísať otvorený list môžete tu: