9-10.decembra 2024 prebiehal v Košiciach už 12 ročník národnej konferencie Cyklistická doprava. A aké informácie konferencia priniesla? Účastníkov konferencie tvorili zástupcovia samospráv, občianských a neziskových združení, firiem z praxe, samosprávnych krajov, Ministerstva dopravy, projektantov ako aj súkromné osoby. Na účastníkov tak čakal nabitý program s vyše 26 zaujímavými prednáškami z domova a zo zahraničia. Konferenciu uviedol Marián Gogola, ktorý zároveň pôsobil ako odborný garant konferencie.
Úvodnú prednášku mal hosť Piotr Kuropatwinsky z Poľskej únie aktívnej mobility, ktorý nám ukázal širšie aspekty vnímania cyklodopravy v kontexte udržateľnej mobility. A jeho prednáška mala príznačný názov ako prejsť od sterilnej k plodnej podpore cyklodopravy.
Nasledovala prezentácia národnej Cyklostratégie 2030 a to národným cyklokoordinátorom Petrom Klučkom. Táto prezentácia rozvírila diskusiu, po ktorej sa prítomní zhodli na potrebe vylepšenia navrhovanej cyklostratégie.
Príležitosti pre rozvoj cyklodopravy na Slovensku prezentoval Dan Kollár z Cyklokoalície, pričom poukázal na viaceré možnosti podpory cyklodopravy ako aj na pripravovaný Sociálno klimatický fond, ktorého potenciál by sme mali všetci využiť a vyzval prítomných na spoluprácu na využitie tohto potenciálu.
Peter Rozsár z mesta Trnava prezentoval skúsenosti s vytváraním podmienok pre cyklistov v meste Trnava, pričom ukázal ako sa mesto snaží podnietiť bicyklovať obyvateľov prostredníctvom rôznych akcií ako sú napr. mestské bicykle, rôzne užitočné cykloveci pre cyklistov a pod.
Andrea Štulajterová z OCIBB prezentovala dlhoročné výsledky kampane Do práce na bicykli, či už z pohľadu prínosov pre samosprávy ako aj dobré príklady súkromných spoločností.
Cyklodopravnú a cykloturistickú infraštruktúru, jej rozvoj ako aj aktuálne projekty prezentovala Viera Štupáková,ktorá zastupovala v tomto prípade Košický samosprávny kraj.
Inovatívne cykloturistické produkty IBC a ICTr. prezentoval dlhoročný odborník na cykloturistiku Ján Roháč z Nadácie Ekopolis.
Ukážky riešenia cyklodopravy prezentoval Branislav Strenk z magistrátu hlavného mesta, ktorý poukázal na nové riešenia, ktoré pre cyklistov pripravili v hlavnom meste.
Lokálne riešenia zlepšenia podmienok pre chodcov a cyklistov nám prezentoval Pavol Meszáros z HUBa o.z.,ktorý nám po prednáške ukázal aj pilotné riešenie zmeny organizácie dopravy na ul. Gorkého.
Pred obedom sa účastníci konferencie mohli presvedčiť a pozrieť si riešenia na vlastné oči tieto riešenia.
Po obede sa konala diskusia na tému ako správne komunikovať opatrenia pre cyklistov v našich mestách. Diskusie sa zúčastnili zástupcovia slovenských miest a to konkrétne za mesto Košice pani Dáša Frívalská, za mesto Bratislava Karolína Marcinová, za mesto Trnava Peter Rozsár a za mesto Žilina Ľubomír Slebodník. Diskutujúci sa zhodli, že táto problematika v mestách býva často podceňovaná a nie vždy dobre komunikovaná. samotné mestá majú rôzne stratégie, ako komunikovať tieto opatrenia.
Prezentáciu o rôznych povrchoch cyklistickej infraštruktúry s dôrazom na už realizované projekty (viď Bratislava) prezentoval Ing. Ján Lešňovský z Cestných prvkov s.r.o.
Po diskusii nasledoval ďalší blok, ktorý začal prednáškou Andreja Jáchima z Cykloprojektu s.r.o., ktorý poukázal na možnosti Zvyšovanie kvality verejného priestoru prostredníctvom budovania cyklotrás.
Kto si doteraz myslel, že už počul všetko o cyklistike a cyklodoprave, musel zostať v nemom úžase po prednáške pána Ing. Milana Smetanu zo Žilinskej univerzity, ktorý prezentoval zaujímavý projekt, ktorý sa venuje Bezpečným križovaniam cyklotrás s nadzemnými elektrickými vedeniami. V rámci tohto projektu výskumníci skúmajú vplyvy elektrického poľa z vysokonapäťových sietí, ktoré vedú ponad cyklotrasy a môžu mať dopad aj na cyklistu. Táto prednáška rozprúdila zaujímavú diskusiu na túto tému a už teraz sa tešíme na ďalšie informácie o tomto projekte.
Praktické problémy s údržbou cyklotrás prezentoval Michal Vráb z Banskobystrického samosprávneho kraja, ktorý poukázal na rôzne prístupy, výzvy a problémy, ktoré sa týkajú údržby cyklotrás počas celého roka.
Ján Radošovský z Arrivy Slovakia prezentoval novinky ako aj úspešné produkty bikesharingu , ktoré sú v prevádzke na Slovensku. Poukázal na odlišnosti jednotlivých systémov ako aj ďalšie služby, ktoré sa pripravujú v oblasti mikromobility na Slovensku.
Nasledoval ďalší blok prednášok,ktorý bol zameraný aj na podporu bezpečného bicyklovania detí, vnímania verejného priestoru ako aj analýzu existujúcich opatrení.
Aktivity Kidical mass z Bratislavy prezentoval Tomáš Peciar, ktorý poukázal na potrebu vytvorenia bezpečného priestoru na bicyklovanie detí a ich zapojenia do tohto procesu.
Nadväzovala na to prednášky arch. Jany Adámkovej zo Studia 21, ktorá poukázala na rôzne prvky vo verejnom priestore, ktoré majú zásadný dopad na vývoj detí, ktoré sa tak v rámci verejného priestoru môžu rozvíjať.
Zuzana Poláková z pražského združenie AUTO-MAT prezentovala Vplyv usporiadania verejných priestranstiev na správanie a pocit bezpečia zraniteľných účastníkov prevádzky. Prieskumy a pozorovania v českých mestách ako výsledky prieskumu cyklistickej infraštruktúry z Prahy. Tu poukázala, ktoré opatrenia sú pre cyklistov nebezpečné, ako sa pri nich cyklisti správajú, čo môže mať dopad na ďalšie implementovanie podobných opatrení v mestskom prostredí.
Ľuboš Slebodník z mesta Žilina prezentoval pilotné projekty zmeny organizácie dopravy na vybraných školách v meste Žilina, ktoré reagujú na narastajúci trend individuálneho motorizmu pri vození detí a žiakov do škôl, pričom je potrebné pre deti vytvárať bezpečné priestory pri školách.
Ukončenie prvého dňa sa predĺžilo až po 18 hodinu, po ktorej sa účastníci zúčastnili networkingovej večere s množstvom diskusií na rôzne aktuálne témy udržateľnej mobility.
Druhý deň konferencie začal pozvánkou na národný zraz cykloturistov Marián Kasala z SCK Bicyglo Trnava.
Zaujímavú prezentáciu mal český národný cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, ktorý prezentoval novú českú cyklostratégiu, pričom uviedol významné prvky a princípy, ktoré by mali byť súčasťou každej stratégie.
Mesto Gdynia a skúsenosti s budovaním cykloinfraštruktúry prezentoval Jakub Furkal, cyklistický koordinátor mesta Gdynia. V prednáške uviedol rôzne opatrenia, ktoré sa realizovali v meste, pričom uviedol aj problémy, s ktorými sa v meste stretávajú.
O tom, že aj v Košiciach sa realizujú zaujímavé projekty nás presvedčila Dáša Frívalská (mesto Košice), ktorá prezentovala súčasné ako aj budúce projekty pre rozvoj cyklodopravy v meste Košice.
Samozrejme, nemôžeme poriadne budovať cykloinfraštruktúru, ak nemáme relevantné dáta. Túto problematiku začala prezentácia Jána Roháča, ktorý prezentoval sčítače od firmy Eco -counter, ktorého je spoločnosť Jantárová cesta výhradným distribútorom na Slovensku. Poukázal už na dlhoročné dobré skúsenosti s týmito sčítačmi, ich aplikáciami v rámci rôznych lokalít na Slovensku a povedal nám aj o novinkách, ktoré táto spoločnosť pripravuje.
Na túto prednášku nadviazal Ing. Milan Veterník zo spoločnosti IoMobility, ktorý prezentoval rôzne možnosti prezentácie, analýzy a spracovania dát v rámci jednej platformy, ktorú môžu používať mestá, pričom do nej môžu byť integrované rôzne zdroje dát od viacerých poskytovateľov.
Problematiku modelovania dopytu cyklistov prezentoval Marián Gogola zo Žilinskej univerzity, pričom poukázal na výhody a nevýhodu súčasného odhadu dopytu cyklistov prostredníctvom tradičných dopravných modelov, ktoré sa používajú na modelovanie a prognózovanie dopravy v strategickom plánovaní. Odporučil zaoberať sa aj ďalšími parametrami a metódami, ktoré dokážu lepšie odhadnúť správanie cyklistov.
Michal Tobias z EIT Praha prezentoval možnosti podpory inovatívnych mobilitných riešení prostredníctvom rôznych výziev EIT.
Záverečnú prednášku mal odborník z praxe Ing. Radovan Červienka (RCDIP), ktorý poukázal na súčasný zlý stav legislatívy, kedy nová norma na projektovanie miestnych ciest, nie je kompatibilná s technickými podmienkami pre cyklistov, čo prináša niekedy neriešiteľné problémy pri projektovaní cyklistickej infraštruktúry. Táto prednáška vyvolala reakciu prítomných účastníkov, ktorí poukázali na podobné problémy, s ktorými sa pri navrhovaní cykloinfraštruktúry stretli.
Všetky prednášky sú dostupné na nasledovnom linku.
Záverom je nutné poďakovať partnerom, ktorí túto veľmi vydarenú odbornú akciu podporili a to menovite:
- ARRIVA SLOVAKIA
- Studio 21
- IoMobility
- Jantárová cesta
Treba poďakovať aj hlavnému organizátorovi OZ MULICA (v zast. Martin Bolo), ktoré v spolupráci s lokálnymi partnermi HUBa o.z, OZ Kostitras, Cyklisitika pre všetkých, zorganizoval túto konferenciu. tohto ročná konferencia sa zaobišla bez oficiálnej záštity, o ktorú neprejavilo záujem ani mesto Košice ani Košický samosprávny kraj. Taktiež veľké poďakovanie patrí Tabačke KULTUR Fabrik za poskytnutie priestorov.
Veríme, že sa stretneme na ďalších ročníkoch.
Foto: M. Bolo a M. Gogola