Príklad z Holandska ukazuje jednu z ciest.
Plánovaná cyklistická diaľnica F15 v Holandsku predstavuje nový typ projektu cyklistickej infraštruktúry. Nie pre aplikované štandardy navrhovanej trasy, nie pre jej dĺžku či nový cyklomost cez kanál Pannerdensch, ale pre spôsob jej financovania. Cyklotrasa sa totiž bude stavať spolu s diaľnicou A15, s ktorou je súbežná. Vďaka tomu bude je stavba oveľa lacnejšia.
Holandská provincia Gelderland pripravila výstavbu cyklistickej diaľnice F15, ktorá po dokončení v roku 2024 obyvateľom skráti dopravu na bicykli medzi mestami a dedinami pozdĺž kanála Pannerdensch. Napríklad na 18-kilometrovom úseku medzi mestami Bemmel a Zevenaar, ktorý dnes na bicykli trvá v priemere 1 hodinu a 12 minút, skráti cestu o 20 minút (na e-bicykli dokonca o 35 minút) vďaka vyššej rýchlosti jazdy a nahradeniu prievozu cez kanál cyklomostom. Časová úspora je pritom iba pridanou hodnotou zvýšenej bezpečnosti, keďže trasa nebude fyzicky križovať cestnú sieť na frekventovaných križovatkách.
Významným faktom však je, že nová cyklotrasa bude budovaná súbežne s novou diaľnicou A15, ktorá je súčasťou Rýnsko-alpského TEN/T koridoru. To znamená, že ľudia a stroje budú stavať naraz aj diaľnicu aj cyklotrasu popri nej, čo zásadne zníži náklady. Napríklad 13 kilometrov dlhý úsek cyklotrasy takto budovanej cyklotrasy bude stáť 4,5 mil eúr, zatiaľ čo neďaleký 15,8-kilometrový úsek cyklotrasy F325 Nijmegen-Arnhem, budovaný samostatne, stál 17 mil eúr, teda trikrát viac. To je úspora, ktorá určite stojí za to.
Čo to znamená pre Slovensko? U nás sa síce cyklistické diaľnice zatiaľ nestavajú a vlastne ani tie automobilové, ale uvedený princíp je aj tak uplatniteľný. Zahrnutie cyklistickej infraštruktúry do projektu a výstavby novej cesty, obchvatu, križovatky a pod. násobne zníži jej cenu. Výstavba cyklistickej infraštruktúry je tou najdrahšou časťou rozvoja bicyklovania a je nevyhnutné využiť každú možnosť zníženia jej ceny (pri zachovaní kvality). Ide pritom iba o spôsob rozmýšľania, nie o zmenu metodiky. Projektantom, úradníkom aj stavbárom je z metodického hľadiska v podstate jedno, či navrhujú a stavajú iba obchvat alebo obchvat aj s cyklotrasou pozdĺž neho a je určite jednoduchšie projektovať spolu cestu a cyklotrasu , než ich projektovať osobitne s niekoľkoročným odstupom. Je určite jednoduchšie a lacnejšie urobiť všetky konania a schvaľovania cesty a cyklotrasy spolu, než robiť konania a schvaľovania osobitne pre cestu a osobitne pre cyklotrasu s niekoľkoročným odstupom. No a najmä je určite jednoduchšie a lacnejšie spojiť stavbu cesty a cyklotrasy, vzájomne prispôsobiť postup stavby a využiť tých istých ľudí a tie isté stroje, keď už tam sú, než riešiť stavebný postup, logistiku a nasadenie ľudí a strojov osobitne s niekoľkoročným odstupom. Je to iba vec zadania a rozmýšľania dostatočne včas.
Ján Roháč, Nadácia Ekopolis, s využitím faktov z článku ECF.
Článok vám priniesla Platforma nemotorovej dopravy.