počet obyvateľov: 10 miliónov
hlavné mesto: Praha
hustota obyvateľstva: 133 obyv. /km2
rozloha: 78 886 km2
Čo sa od nich môžeme naučiť?
Schopnosť držať spolu a ísť si za svojim.
Naši bratia Česi po rozdelení Československa vyštartovali z rovnakej pozície ako my. Avšak fakt, že sú v rozvoji cyklodopravy oveľa viac vpredu pred nami, hovorí za všetko.
Prečo je tomu tak? Odpoveď spočíva v systematickom prístupe. Majú jednu osobu, ktorá sa o stará a pracuje na cyklostratégii a je zodpovedná za túto oblasť. Je ňou Jarda Martinek – koordinátor cyklistickej dopavy v Českej republike, ktorý má okolo seba skupinu zanietených ľudí, od aktivistov až po odborníkov, ktorí mu pomáhajú.
Čo sa v ČR podarilo?
- aplikovanie zmien v zákone o cestnej premávky + nové značky
- vybudovanie českej cyklostratégie
- zabezpečenie systematického financovania
- podporu politikov
Deľba prepravnej práce.
Aj keď v hlavnom meste Prahe je to niečo okolo 1 %, existujú mestá napr. Pardubice, Prostejov a pod., kde je podiel cyklistických ciest väčší ako 10 %.
Financovanie.
Česi dokázali využiť eurofondy a vytvorili Státni fond dopravní infrastruktúry, ktorý spolufinancuje budovanie cyklotrás. Financovanie je teda viac úrovňové. Okrem čisto mestských alebo obecných financii,je možné využiť krajské a taktiež žiadať o príspevok zo Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry.
Dopravné značenie.
Okrem klasického dopravné ho značenia, česká legislatíva pozná aj návestidlá pre cyklistov, ktoré majú v sebe zakomponované už aj cykloturistické značenie.
zaujímavé linky: