Prvý bicykel s pedálmi a brzdami vynašiel škótsky kováč Kirkpatrick Macmillan v roku 1839.Prvý velocipéd nemal narozdiel od dnešných bicyklov žiadnu reťaz. Pedále otáčali zadné koleso pomocou spojovích tyčí napojených priamo na kľuky.
V roku 1870 James Starley navrhol tzv.halierový bicykel. Jazdec sedel na vrchole obrovského kolesa s priemerom 1,5 m. Zadné koleso bolo veľmi malé. Žiaľ na takéto bycikle sa veľmi ťažko nasadalo.
Zlom bicyklov nastal potom čo James Starley vynašiel bezpečný bicykel.V podstate to bol dnešný bicykel: obidve kolesá mali rovnaky priemer, bicykel mal reťaz od pedálov k otočnému hnaciemu kolesu a kosoštvorcový rám. Potom ako sa na kolesá namontovali mäkké pneumatiky v roku 1888 si ich nechal patentovat John Dunlop, si bicykel získal veľkú obľubu….
Bicykel je pozemný pedálmi poháňaný dopravný prostriedok s dvomi za sebou umiestnenými kolesami pripevnenými na kostru. Prvýkrát bol predstavený v 19. storočí v Európe a rýchlo sa vyvinul do dnešnej podoby. Bicykel je v mnohých regiónoch jeden zo základných dopravných prostriedkov. Inde je zas jazda na bicykli obľúbenou formou oddychu.
Nie je jednoduché určiť pôvodcu vynálezcu bicykla. Najstarší predchodca bicykla nazývaný velocipéd predstavoval mnoho rôznych typov dopravných prostriedkov na ľudský pohon. Jeden z nich, skútrovitý „dandy horse“ od Francúza menom Comte de Sivrac, datovaný do roku 1790, bol dlho uvádzaný ako najstarší bicykel. Mnohí historici sú dnes presvedčení, že tieto neovládateľné výtvory domácich majstrov pravdepodobne nikdy nejestvovali, ale boli vytvorené francúzskym bicyklovým historikom z 19. storočia menom Louis Baudry de Saunier.
Najpravdepodobnejším pôvodcom bicykla bol Nemec barón Karl von Drais, ktorý jazdil na svojom stroji z roku 1816, keď vyberal poplatky od svojich nájomníkov. Tento vynález si dal patentovať pod názvom drezina. Niekoľko z nich dodnes existuje, napríklad jeden v múzeu Paleis het Loo v Apeldoorn v Holandsku. Bol to stroj poháňaný odrážaním sa jazdcových nôh od zeme. Škótsky kováč Kirkpatrich MacMillan sa delí s von Draisom o autorské zásluhy tým, že v roku 1840 pridal pedálový mechanizmus, ktorý umožnil zdvihnúť jazdcove nohy od zeme počas jazdy.
Použitie bicykla
Rekreácia
Moderný bicykel pre cykloturistku
Cykloturistika je jazdenie na bicykli za účelom poznania, rekreácie alebo vyhliadkovej jazdy, to znamená jednoduché cestovanie na bicykli bez pretekania. Jedným z aspektov holandskej populárnej kultúry sú rekreačné jazdy na bicykli na vidieku. Krajina je plochá a plná cyklotrás, na ktorých nie sú cyklisti obťažovaní žiadnou dopravou. Mnoho Holanďanov sa účastní akcie Fietsvierdaagse, čo je štvordňová organizovaná jazda. Paríž-Brest-Paríž je najstaršia cyklistická akcia, jazdí sa už od roku 1891 do dnešných čias stále podľa rovnakého scenára, trasa má 1 200 km po cestách a účastníci na ňu majú 90 hodinový limit.
Bicykel a vojna
Bicykel síce nie je vhodný do priameho boja, ale dajú sa ním premiestňovať vojaci. Bicykle boli využívané v druhej búrskej vojne oboma stranami konfliktu. V prvej svetovej vojne ich využívalo Francúzsko a Nemecko k presunu vojsk. V roku 1937 pri invázii do Číny Japonsko poslalo proti Číňanom približne 50 000 vojakov na bicykloch, potom v druhej svetovej vojne ho využilo pri postupe skrz polostrovnú časť Malajzie. Nemecko bicykle opäť použilo počas druhej svetovej vojny, zatiaľ čo Briti vysielali vzdušné komandá vybavené skladacími bicyklami.
Vo vojne vo Vietname komunistické jednotky prepravovali bicyklami rôzne okolo Ho Či Minovej trate. Poslednou krajinou, ktorá ešte nedávno udržovala pluk vojakov s bicyklami bolo Švajčiarsko, ktoré však v roku 2003 rozpustilo poslednú jednotku.
Zdroj:http://referaty.aktuality.sk/dejiny-bicykla/referat-26856
WOOOW Práve toto som potrebovala