Bez ohľadu na to, aký máme názor na elektrické bicykle, ich počet narastá. Osobitne je to vidieť v horskej a rekreačnej cyklistike, ale viac a viac cyklistov využíva elektrickú podporu pedálovania aj v mestách.
Nórsky Inštitút pre ekonomiku dopravy zverejnil štúdiu, v ktorej sa podrobnejšie pozrel na to, aký vplyv má nárast e-bicyklov na využívanie bicyklov celkovo.
Voľne prístupná štúdia v angličtine je zverejnená na stránke Science Direct.
Väčšina textu štúdie je venovaná metodike, ktorá je tu opísaná naozaj veľmi podrobne, spolu so shodnotením a porovnaním skorších prác na túto tému. Pre nás zaujímavé sú však zistenia, ku ktorým štúdia dospela a preto ich tu zjednodušene a vo voľnom preklade uvádzame. Je treba osobitne upozorniť, že ide o Nórsko, teda krajinu, ktorá má z hľadiska bicyklovania porovnateľné alebo dokonca menej priaznivé poveternostné podmienky ako Slovensko.
- priemerná denná vzdialenosť, najazdená ľuďmi, ktorí vymenili normálny bicykel za e-bicykel, narástla z 2,1 km na 9,2 km;
- zároveň títo ľudia znížili mieru používania iných módov, t.j. podiel bicykla na ich doprave vzrástol zo 17 na 49%;
Štúdia ďalej uvádza, že e-bicykle zvyšujú mieru využívania bicykla viac v doprave než v rekreačnom bicyklovaní.
Čo to znamená pre Slovensko? Ak chceme znížiť podiel individuálnej automobilovej dopravy na krátke vzdialenosti, tak je pravdepodobné, že by k tomu mohlo výrazne pomôcť podpora predaja a používania elektrických bicyklov.
Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska
Titulná fotografia: Geirangerfjord
Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že na tom niečo je. Manželka mala predtým obyčajný krosový bicykel a keď sme išli napr. do Štiavnice, tak tam buď nejazdila vôbec, alebo väčšinu času tlačila.
Teraz má už len e-bike, na dlhšie trasy chodí s nabitou batériou, ale po dedine si už zvykla jazdiť bez nej.