Dňa 24. 10. 2013 bol na Portáli právnych predpisov zverejnený materiál Trvalý finančný mechanizmus na implementáciu Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR v rámci medzirezortného pripomienkového konania.
V prípade akýchkoľvek otázok neváhajte kontaktovať cyklokoordinátora Petra Klučku ešte pred zaslaním pripomienok k tomuto materiálu.
Materiál nájdete tu prípadne si ho môžete stiahnuť tu. (PDF)
Vstupnú stránku nájdete tu.
Zo správy vyberáme:
Návrh TFM predstavuje nástroj pre implementáciu jednotlivých opatrení štyroch základných priorít Cyklostratégie:
1. Riadenie a legislatívna podpora
2. Rozvoj cyklistickej infraštruktúry
3. Zabezpečenie financií na rozvoj infraštruktúry pre cyklodopravu a cykloturistiku
4. Osveta, výskum a vzdelávanie
Dlhodobo neriešený problém v oblasti podpory rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike sa prejavuje predovšetkým v nevyhovujúcom stave cykloinfraštruktúry a s tým súvisiacimi problémami s bezpečnosťou najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky – chodcov a cyklistov. Nemenej dôležitým aspektom je aj slabá podpora a propagácia cyklistickej dopravy a cykloturistiky z národnej úrovne, ktorá v období rozvíjajúceho sa záujmu verejnosti o zdravý životný štýl a celkové zlepšenie kvality života nevytvára dostatočné podmienky pre jej rozvoj na úrovni okolitých vyspelých európskych krajín.
Zdroje na financovanie cyklistickej infraštruktúry možno rozdeliť nasledovne:
Štátny rozpočet
Rozpočty samospráv, miest a obcí
Európske zdroje – štrukturálne fondy
Domáce nadačné zdroje
Zahraničné nadačné zdroje okrem fondov EÚ
Súkromné zdroje (sponzoring)
Vlastné zdroje občianskych združení
Nefinančné zdroje občianskych združení – hlavne dobrovoľnícka práca
V súlade s Cyklostratégiou je potrebné uvažovať do roku 2020 s výstavbou nových cyklistických komunikácií v predpokladanej dĺžke 1000 km (125 km/rok), čím sa SR môže priblížiť k úrovni cyklistickej infraštruktúry v okolitých krajinách. Zároveň je potrebné vyznačovať nové cykloturistické trasy, opravovať, obnovovať a udržiavať existujúce cykloturistické trasy, budovať doplnkovú cykloinfraštruktúru, zabezpečovať potrebné normy a technické predpisy. Nemenej dôležitý je výskum, osveta s dôrazom na bezpečnosť a vzdelávanie v oblasti cyklistickej dopravy a cykloturistiky. Pre zabezpečenie tohoto zámeru by bolo vhodné od roku 2017 vyčleňovať v rozpočte MDVRR SR každoročne čiastku 2 – 3 € na obyvateľa pre potreby podpory rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR. Uvedená čiastka vychádza zo schválenej Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR pri súčasnom porovnaní výdajov na rozvoj cyklistiky v Českej republike a v Nemecku. Návrh trvalého vyčleňovania finančných prostriedkov z verejných zdrojov na rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky plynule vytvorí predpoklady pre postupné doplnenie časovo obmedzenej nenávratnej finančnej pomoci zo štrukturálnych fondov EÚ v rámci programového obdobia 2014 – 2020 a nasledujúcich programových období.
Základnú vec,ktorú možno materiálu vytknúť je fakt, že sa nezaoberá skutočným alebo novým systematickým finančným mechanizmom, ale len sumarizuje možné využitie rôznych operačných programoch.
Oproti tomu v zahraničí vlády na naštartovanie cyklostratégie, vyčlenili extra peniaze, ktoré mohli mestá alebo regióny využiť na rozbeh cykloinfraštruktúry.