Nie, nejdeme písať o populárnej hudbe,ale o spôsobe parkovania pre bicykle, ktoré sa dajú vytvoriť na rôznych miestach,najčastejšie na námestiach, otvorených priestranstvách a pod.
Skúsenosti z Holandska ukazujú, že tzv. pop up parkoviská (miesta, ktoré nájdete zaparkujete bicykle najmä v centrách miest na otvorenom priestranstve) v doslovnom preklade ako “niečo čo sa náhle objaví/vyskočí” sú skutočne efektívnym nástrojom.
Holandská konzultačná spoločnosť CROW vydala príručku najlepších príkladov, kde vysvetľuje účel takýchto parkovísk. Najväčšou výhodou je fakt, že nahrádzajú miesta pre automobily podobne ako klasické parkoviská, avšak tu je výhoda, že ide o bicykle a teda ľudia majú možnosť zaparkovať bicykle v centre.
V niektorých prípadoch sa používajú ako testovací nástroj pre zvýšenie atraktivity bicyklov, prípadne ako prípravná fáza pre vybudovanie podzemného parkoviska pre bicykle (napr. v Groningene na Grote Markt). Tieto parkoviská sa tak vyznačili žltou kriedovou farbou, ktorá je tiež viditeľná v tme, a tým vytvorili miestá pre 700 až 800 bicyklov.
V Amsterdame boli zase biele termoplastické čiary spojené s diaprojektorom na časti Albert Cuypstraat, ktorý v noci rozsvieti a tak bol viditeľný dočasný parkovací priestor.
Aj Nijmegen používa zelené LED svetlo vo forme veľkého loga bicykla v Bisschop Hamerstraat, ktoré označuje parkovacie miesta pre bicykle – určené predovšetkým pre návštevníkov kaviarne.
Napríklad v Zwolle a Utrecht sa niekedy používajú špeciálne vybavené prívesy na ľahkú prepravu regálov s cyklostojanmi.
V Rotterdame sa zase skúšal potenciál ďalších parkovacích miest pre bicykle dočasným umiestnením drevených plošín pomocou svoriek na bicykle.
Vidíme,že možností je viac.
Samozrejme medzi Holandskom a Slovenskom by bol asi veľký rozdiel.Kým Holaďania parkujú bicykle za pomoci stojanu na bicykli, u nás by túto formu volilo asi menej ľudí. Keďže by sa báli o odcudzenie. Ale nevadí, je možnosť umiestniť aj dočasné stojany, o ktoré sa potom bicykle dokážu uzamknúť.
Samozrejme každý špás niečo stojí a pokiaľ by sme tam chceli aj pracovníkov, ktorí by monitorovali parkovisko, určite sa to prejaví aj v nákladoch. Tie môžu byť malé,alebo v prípade stráženého parkoviska s fyzicky namontovanými stojanmi aj väčšie. Príručka však odporúča, že každé takéto opatreni je nutné dobre odkomunikovať a naplánovať, aby to nespôsobilo viac škody ako úžitku.
zdroj:fietsberaad.nl/