Iný pohľad na sieť MTB trás v Štiavnických vrchoch
Text: Andrea Štulajterová
Foto: Ján Roháč
Článok vám priniesla Cykloplatforma Slovenska.
Vraví sa, že Slovensko je rajom horskej cyklistiky. Nie je to tak celkom pravda, pretože k dobrej horskej cyklistike treba nielen peknú krajinu, ale aj dobrú infraštruktúru a tá na Slovensku až tak dobrá nie je. Sú však oblasti, ktoré takéto kritériá spĺňajú a nepochybne patrí medzi ne aj sieť trás Bajkom k tajchom v Štiavnických vrchoch.
Ide o 23 trás v okresoch Banská Štiavnica, Žarnovica a Žiar nad Hronom, spolu 237 kilometrov rôznych kategórií. Od ľahkých až po veľmi náročné, od širokých lesných ciest až po flow country trail, od ciest v hlbokých lesoch až po trasy s krásnymi výhľadmi. Bajkom k tajchom patria k najstarším takýmto sieťam na Slovensku, Štiavnickými vrchmi sa vinú už viac ako 10 rokov a dnes sú známou destináciou pre horských cyklistov a cykloturistov.
Avšak na Bajkom k tajchom sú zaujímavé nielen samotné trasy, ale aj to, čo je za nimi – trpezlivá dobrovoľnícka práca, premyslený systém údržby, dobrý spôsob poskytovania informácií návštevníkom. Za všetkým stoja dvaja ľudia, Ján Úrek a Peter Nemec, ktorí okolo seba vytvorili neveľkú skupinku dobrovoľníkov. Táto partia už roky zvláda nielen náročnú fyzickú údržbu trás a ich značenie, ale aj nekonečné administratívne martýrium pri povoľovaniach, manažment práce dobrovoľníkov, propagáciu, komunikáciu s bajkermi… je až napodiv, že ešte stíhajú aj jazdiť a to na výbornej výkonnostnej úrovni.
Pozrime sa teda na Bajkom k tajchom aj širšími očami, nielen spoza riadidiel bajku. Napríklad taká internetová stránka www.bajkomktajchom.sk. Samozrejme, ponúka základnú bežnú funkcionalitu – mapy, gpx download či profily trás. Okrem toho sa však z nej dozvieme čo je na trasách nové, fundované informácie a zaujímavosti o štiavnických tajchoch, o banských, stavebných aj prírodných pamiatkach, o ubytovacích možnostiach v regióne, o zjazdnosti trás a ďaľšie užitočné informácie. Môžete zanechať odkaz alebo otázku pre správcov tratí a tiež si okrem interaktívnych máp môžete stiahnuť aj PDF verziu papierovej mapy. Stránka je vlastne komplexným destinačným portálom s dôrazom na bicyklovanie. Zaujímavé je, že veľa podstránok je riešených ako tzv. mapa príbehov (story map), vytvorených v systéme ArcGis Online, čo môže byť nepochybne veľmi inšpiratívne aj pre správcov iných stránok.
Pre zasvätených sú hádam ešte zaujímavejšie online nástroje pre správu trás, napr. prehľad aktuálnosti značenia trás BKT, prehľad infraštruktúry či prehľad problémov na trasách. Dozviete sa množstvo podrobných údajov, napríklad počet orientačných miest a niektoré údaje o nich, počet kilometrov s obnoveným značením v tom-ktorom roku, problematické veci v teréne, ktoré treba riešiť alebo sú už vyriešené, zoznam infraštruktúry (odpočívadlá, mostíky, mapové panely a pod.) a to všetko v mapovom formáte v jednoduchom geografickom informačnom systéme.
Na slovenské pomery je veľmi inovatívne aj využívanie automatického sčítača cyklistov. Združenie Bajkom k tajchom vyzbieralo potrebné financie prostredníctvom crowdfundingu (stránka Ľudia ľuďom) a od niektorých ubytovacích zariadení v regióne. V tomto roku je sčítač inštalovaný na Hornom hodrušskom jarku. Poskytuje neposchybniteľné údaje, „hard data“ o tom, koľko ľudí po trase jazdí, ako sa tieto počty menia v čase (v rámci dňa, sezóny či roka) a postupom času umožní aj medziročné porovnania. Tieto údaje pomôžu nielen pri plánovaní údržby trás, ale aj pri získavaní podpory, pre koordináciu s inými užívateľmi trás a pod. Len pre zaujímavosť, sčítač bol nainštalovaný na konci mája a do Vianoc zaznamenal na Hornom hodrušskom jarku 3.227 prejazdov cyklistov. Nie je prekvapením, že najviac ich bolo v auguste, viac ako 1.100 prejazdov a v júli, v ktorom bolo 847 prejazdov.
Tak či onak, ako sme spomenuli, Bajkom k tajchom je v prvom rade sieť MTB trás. Takže hneď, ako to počasie dovolí (pravdupovediac, v tejto zime dovoľuje zatiaľ stále), je treba vstať spoza počítačov a ísť si zajazdiť. Vďaka združeniu Bajkom k tajchom sú trate pripravené!
Pridaj komentár
You may also like
-
QECIO zaujímavý nástroj na kvantifikáciu cyklistickej infraštruktúry z Openstreetmap
-
Elektrobicykel, ktorý nepotrebuje batériu
-
V Amsterdame spustili prevádzku smart zámkov na verejných bicyklov
-
Openbikesensor a jeho pomoc pri meraní vzdialeností pri obiehaní cyklistu
-
Ako holandské železnice NS recyklujú svoje bicykle
Začnite diskusiu o tomto článku na forum.cykloplatforma.sk