Cyklisti na celom svete oslávili v tomto roku už siedmy krát deň bicyklom do práce v zime.
Text: Renáta Kmecová
Foto: Renáta Kmecová, Tomáš Paľo
Winterbike to work day pripadol v tomto roku na piatok 8. februára. V Prešove sme sa na oslavu tohto dňa chystali celý týždeň a vymýšlali sme, ako odmeníme našich zimných cyklistov. A že ich je dosť, keďže len 6. januára sa v Prešove bicyklovalo 64 cyklistov v rámci podujatia Cyklométa.
V prvom rade sme si spolu s Tomášom Paľom (PBS Kostitras) našli miesto, kde by sme mohli s našim stánkom stáť a nikomu neprekážať. V druhom rade sme museli vymyslieť, aké dobroty by sme cyklistom ponúkli a na základe toho nakúpiť zdravé a výživné suroviny. Potom zopár hodín miešať, variť, piecť, miešať, piecť miešať… V piatok ráno už len rozdeliť porcie, pobaliť koláče, previezť občerstvenie, stôl, vyzdvihnúť nálepky, všetko nainštalovať … a potom už len čakať. A ozaj sa oplatilo, prišlo viac ako 35 cyklistov, koláče si vychutnali a zohriali sa kávou.
Vypočuli sme si veľa skúseností, nápadov, starostí a sme radi, že prešovským cyklistom nie je cyklistická infraštruktúra ľahostajná. Viacerých trápila bezpečnosť nielen na cestičkách pre cyklistov, ale predovšetkým na cestách. Ako sa mohli presvedčiť aj účastníci poslednej Criticalmass Prešov, keď vodič auta vytlačil cyklistov z cesty. Po zastavení vodiča cyklistami, a privolaní policajnej hliadky bol spísaný záznam. Pár dní na to cyklisti dostali oznámenie, že vodič auta na nich podal trestné oznámenie za obmedzovanie slobody.
Ďalšou vecou, ktorá trápi, predpokladáme, že nielen cyklistov na východe Slovenska, je zimná údržba cyklistických cestičiek. Aj keď sa niektorí prispôsobili a na cestu mestom používajú fatbike. Keďže podujatie pre cyklistov vo februári zabezpečuje účasť skalných cyklitov v nemalom počte, tak tvrdenie, že zimná údržba je potrebná, je na mieste. Môžeme s istotou predpokladať, že s pravidelnou zimnou údržbou by sa zvýšil počet cyklistov, dochádzajúcich na bicykli celoročne. A to nielen v Prešove.
Od iných účastníkov podujatia winterbike to work day sme sa dozvedeli, že ich trápi LED osvetlenie, ktoré je v meste – nebezpečne oslňuje účastníkov premávky a je zdrojom nehôd. Z inej várky je záujem cyklistov o prepojenie mesta cestičkami pre cyklistov s tými okolitými obcami, ktoré nespadajú do koridora EV11. Zabezpečilo by to rýchlejší a bezpečnejší presun obyvateľov, ktorí z týchto obcí dennodenne dochádzajú do krajského mesta autami, pretože bicyklami je to po frekventovanej ceste nebezpečné.
Takže nápadov by bolo dosť a cyklistov je tiež dosť. Ostáva nám len neprestať bicyklovať a vytrvať.
Článok vám priniesla Platforma nemotorovej dopravy.