Možno niektorí z vás sa čudujú, prečo v nejakej našej jednosmerke, kde je aj dostatok miesta, nie je povolený prejazd pre cyklistov obojsmerne. Ak budete mať dostatok trpezlivosti, nájdete dobrého projektanta a budete mať šťastie na policajta, tak sa vám to možno za rok aj podarí. Ak ona to išli Belgičania?
No Belgičania išli na to úplne opačne ako musíme my a to majú s jednomerkami pre cyklistov už vyše 14 ročné skúsenosti. V Belgicku totiž platí to, že cyklisti majú vo všetkých jednosmerkách automaticky možnosť jazdiť obojsmerne. V prípade, že to tak nie je,musí práve mesto zdôvodniť prečo a vyznačiť to aj dopravnou značkou. Obdobne musí byť vyznačená aj možnosť využiť jednosmerku obojsmerne pre cyklistov. Táto legislatívna povinnosť bola na základe zákona z roku 2002 a stala sa účinnou od roku 2004.
Všeobecné zásady pre zavedenie tejto možnosti sú: max. povolená rýchlosť 50 km/h, šírka cesty aspoň 3 metre. V Belgicku sa tieto ulice nazývajú le Sens Unique Limité , skrátene SUL a prvé opatrenia vznikali už od roku 1991! Zaujímavé sú aj samotné pravidlá pre cyklistov a motoristov, pokiaľ idú cez takúto jednosmerku. Cyklista musí mať ostup od parkovacích vozidiel min.1 meter, podobne aj motorista musí mať odstup od cyklistu 1 meter.
Takže veľmi zaujímavý prístup. Teda umožníme prístup cyklistom všade a je na meste, aby potom zdôvodnilo ulice , prečo sa to nedá. Napríklad tento belgický prístup prevzali aj francúzske mestá od roku 2008 a nazývajú to double-sens cyclable .
zdroj:https://codedelaroutebelge.wordpress.com/2014/06/28/sens-unique-limite/